وبلاگ

زرتشت (زردشت) پیامبر

زرتشت

زرتشت (زردشت) پیامبر ٬ یک رهبر و اصلاح‌گر دینی، فیلسوف و شاعر ایرانی بود. او به پیروانش آموخت که هستی٬ میدان نبرد نیروهای خیر و شر است. آموزه‌های او، هسته اصلی مزدیسنا را می‌سازد.

زمان و مکان تولد زرتشت (زردشت) پیامبر

زمان دقیق زندگی زرتشت، مشخص نیست. نوشته‌های سنتی، بر آنند که او «۲۵۸ سال پیش از اسکندر» یا «۵۰۰۰ سال پیش از خشایارشا» زیسته ‌است. با این حال، پژوهشگران جدید زمان زندگی او را حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می‌دانند. محل زندگی او نیز نامشخص است. در منابع از آذربایجان، سیستان و ری به عنوان زادگاه او یاد شده‌است. اما تعیین دقیق آن ساده نیست. و تنها روشن است که در شمال شرق ایران زندگی کرده ‌است.

مطالب موجود در منابع مزدایی دربارهٔ زرتشت، به دو گروه تاریخی و افسانه ای تقسیم می‌شوند. مطالب تاریخی شامل سروده‌های خود او، گاتاها، است. که کهن ترین بخش های اوستا را تشکیل می‌دهد. منابع افسانه ای که در طول تاریخ به مرور دربارهٔ او نوشته شده‌اند.

ظهور زرتشت (زردشت) پیامبر

در گاتاها زرتشت در جامه مرد خردمندی که خود را در یک مأموریت بزرگ می‌بیند، ظاهر می‌شود. او با قدم‌های استواری به دنبال ایجاد تغییر است و اطرافیان خود را به راستی فرا می‌خواند. او در این سروده‌ها، مردم را از پرستش دیوان که آنان را آفریده اهریمن و تباه‌کنندهٔ زندگی می‌بیند، باز می‌دارد. و به آنها وعدهٔ پیروزی نیکان را می دهد.

زرتشت باور داشت که انسان موجودی آزاد است. و در تصمیم گیری های خود اختیار دارد. او می‌تواند انتخاب کند که در میان نیروهای روشنایی بایستد یا در صف نیروهای تاریکی قرار گیرد. زرتشت این آزادی را هدیه ای از جانب اهورامزدا می‌دانست که از آغاز به انسان ها بخشیده شده‌است. در عین حال، این آزادی می‌تواند به معنی آزادیِ گرویدن به نیروهای شر هم باشد.

در برخی کتابها شخصیتی افسانه ای از زرتشت ساخته اند. و او را از انسان های عادی فراتر برده و هم ‌تراز ایزدان قرار داده‌اند. نوشته های پهلوی می گویند فر زرتشت از آغاز خلقت وجود داشته ‌است. فروهر او ۳۰۰۰ سال قبل از تولدش خلق شد. او در ۳۰ سالگی با اهورامزدا دیدار کرد. و به موجودیت جسمانی دیوان بر روی زمین پایان داد. بنا به نوشته‌های متاخر، زرتشت در ۷۷ سالگی درگذشت.  زرتشت اهورامزدا را سرچشمه آفرینش می‌داند.

از زرتشت به عنوان نخستین فیلسوف شناخته‌شدهٔ جهان نام برده شده‌است. نبرد نیروهای خیر و شر مضمون اصلی فلسفهٔ او را می‌سازد.

نخستین منبع برای مطالعهٔ زندگی زرتشت، گاتاها، سروده‌های خود او، است. در چندی از آثار ادبیات فارسی، مانند شاهنامه و زراتشت‌نامه، نیز دربارهٔ سرگذشت زرتشت سخن رفته ‌است.

یک دیدگاه در مورد “زرتشت (زردشت) پیامبر

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>