وبلاگ

آشنایی با او ـ هنری

او. هنری

آشنایی با او ـ هنری مخاطب را به یکی از پر فراز و نشیب ترین زندگی نخبگان ادبیات کلاسیک جهان می کشاند.

ویلیام سیدنی پورتر ‎(با نام ادبی او. هنری) در سال ۱۸۶۲ میلادی در شهر گرینزبور و در ایالت کارولینای شمالی ایالات متحده امریکا چشم به جهان گشود. زمانی ‌که هنری فقط سه سال داشت٬ مادرش از بیماری سل درگذشت. پدرش دکترای فیزیک داشت و می کوشید تا ماشینی با حرکت چرخشی دائم اختراع کند، ولی هر بار ناکام ماند و در نهایت به الکل پناه برد.

پس از آشنایی با او ـ هنری مخاطب در می یابد که داستان های کوتاه وی در ادبیات آمریکا به دلیل لطافت طبع، بازی با کلمات، شخصیت‌پردازی شورانگیز و پایان هوشمندانه و غافلگیرانه معروف هستند.

شهرت او با نام مستعار او. هنری به سرعت گسترش یافت. اولین کتاب او، کلم‌ها و پادشاهان، در سال ۱۹۰۴، به چاپ رسید. در سال ۱۹۰۶، یکی از مجموعه داستان های مشهورش، با نام چهار میلیون، را منتشر کرد. چراغ آراسته، مجموعه داستان هایی درباره شهر نیویورک است که همراه با مجموعه دیگری به نام قلب غرب، که درباره ایالت تگزاس است، در سال ۱۹۰۷، منتشر شد. وی در ادبیات آمریکا نوعی از داستان کوتاه را به وجود آورد که در آنها گره ها و دسیسه ها در پایان داستان به طرزی غیرمنتظره گشوده می شوند. این نویسنده در طول عمر خود بیش از ۴۰۰ داستان کوتاه نوشت. امروزه جایزه ای ادبی نیز به نام او وجود دارد. جایزه او. هنری (انگلیسیO. Henry Award‎) یک جایزه سالانه آمریکایی است. که به داستان‌های کوتاهی که ارزش استثنایی دارند داده می‌شود.

 او در پنج ژوئن سال ۱۹۱۰ در فقر دیده از جهان بربست.

بوکی کیدز  مخاطب نوجوان را به مطالعه کتاب های این نویسنده فرا می خوانند.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما ممکن است از این برچسب ها و خصوصیات HTML استفاده کنید:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>